Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec betonowania dna tunelu w Zielonkach - zakończenie ważnego etapu budowy północnej obwodnicy Krakowa. Dane robią wrażenie

Redakcja Kraków
Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu plus pas awaryjny.
Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. GDKiA
Zakończono betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa, co oznacza sfinalizowanie budowy konstrukcji obiektu. Teraz czekają nas prace wewnątrz tunelu, gdzie nastąpi budowa samej drogi, montaż instalacji i prace wykończeniowe.

Tunel w Zielonkach. Liczby robią wrażenie

Tunel pod Zielonkami to imponująca konstrukcja o długości 653 m, szerokości 37 m i wysokości 6 m. Każda z dwóch nitek tunelu mieści w sobie trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Aby go zbudować, wywieziono 200 tysięcy m3 ziemi, w jego miejsce wbudowano prawie 95 tysięcy m3 betonu i niemal 15 tysięcy ton stali.

- Ściany szczelinowe mają łączną powierzchnię 37 tysięcy m2. Dla porównania, tyle powierzchni zajmuje 230 boisk do siatkówki. Do budowy tej części wykorzystaliśmy 3,2 tysiąca ton stali i 34,2 tysięcy m3 betonu - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Metoda podstropowa

Zastosowana w Zielonkach metoda podstropowa, polega na etapowym wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstają ściany przyszłego tunelu. Wytrzymałość ścian jest kluczowa dla dalszych prac, które polegają na betonowaniu stropu i wybraniu ziemi spod niego - stąd nazwa metody.

- Przed rozpoczęciem budowy tunelu zaczęliśmy prace związane z przełożeniem mediów i sieci na tym terenie. Są tam m.in. linie energetyczne (w tym wysokie napięcie 110 kV), gaz, woda, kanalizacja i sieci teletechniczne. Samą budowę rozpoczęliśmy latem 2021 roku. Co miesiąc obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m. Stopniowo wybieraliśmy ziemię spod kolejnych segmentów stropu i betonowaliśmy etapami dno tunelu. Po zakończeniu betonowania tunelu pozostaje nam do zrobienia konstrukcja jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. Jezdnia, tak jak w tunelu w Dziekanowicach, będzie betonowa - dodaje Kacper Michna.

Specyfika tunelu pod Zielonkami

Tunel pod Zielonkami to złożona konstrukcja, która musiała uwzględniać specyficzne ukształtowanie terenu. Ze względu na gwałtowne spadki i wzniesienia, jak również łukowaty przebieg, w tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h.  Tunel naszpikowany będzie także elektroniką, monitorującą sytuacje na jezdniach oraz zapewniającą bezpieczeństwo jego użytkowania.

- W tunelu zainstalujemy 64 kamery, które będą monitorować sytuację. Pod sufitem zamontujemy 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp - mówi Kacper Michna. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W tunelu znajdować się będzie pięć przejść ewakuacyjnych oraz pięć telefonów alarmowych w każdej nawie. Dzięki 32 głośnikom, w razie wypadku lub awarii, możliwe będzie przekazanie komunikatów. W tunelu zostanie zamontowany system automatycznego gaszenia pożaru, co będzie pierwszym takim rozwiązaniem w Polsce na całym podziemnym odcinku drogi.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto